Sunday, March 29, 2009

Tagged by Soalhati

Aiyyayy...Soalhati tagged me! Sebenarnya sudah beberapa orang yang tag aku tapi aku tak pernah respon, mohon ampun & maaf ya. Jadi, inilah serba sedikit 16 perkara tentang diriku.

  1. Aku anak sulong daripada 10 & antara "super seniors" di UIAM Kuantan. Huhu, dah tak boleh lari dah daripada gelaran ni.. (and the same will happen to him who's gonna be my life-partner..kikiki)
  2. Di rumah & di kampung, dikenali sebagai Kak Long. Kawan-kawan rapat sejak dari sekolah rendah memanggilku Asiyah.
  3. Kak Nik Aminah, naqibahku sewaktu aku di tingkatan 4 adalah orang yang mula-mula memanggilku sebagai AC. This nick name is used until now.
  4. Graf CGPA ku adalah kembar tak seiras "linear-pharmacokinetic graph". Semakin melangkah ke tahun akhir, semakin menurun gayanya. Sepatutnya, makin menaik. Aduhai, adik-adik jangan tiru graf ni ya! Bagi seiras betul-betul tau..
  5. Perkara yang akan mengurangkan tekanan bagiku ialah aktiviti fizikal termasuklah mengemas bilik& rumah sambil dengar bacaan Quran atau nasyid. Very soothing!
  6. Arwah atukku pernah menggelarkan aku & adik-adik sebagai "burung" sebab suka sangat makan buah & sayur. We can sense that something is missing if these two do not appear in the meals. Tapi kalau dah tak ada juga depan mata, tidaklah sampai meraung-raung minta dibelikan.
  7. Aku jenis yang cepat memahami sesuatu. Alhamdulillah, Haza min fadhli rabbi!
  8. My anger treshold is a little bit low but the climax point is a little bit high. Maksudnya, senang sahaja untuk merasa geram atau marah tapi masih boleh didiamkan. It's hard to explode.
  9. Lebih senang untuk berdiam diri jika merasa marah kerana dibimbangi tahap kemarahanku akan melonjak ke puncak apabila terus berkata-kata. Kesimpulannya, tidak semestinya diamku itu menandakan aku merestui segalanya. Huh, am I that complicated?
  10. Nevertheless, I can cool down from my anger rapidly and I think that is nice.
  11. Mempunyai sahabat-sahabat pena dari dalam & luar negara sejak dari tingkatan 2. Sharing coins & photographs is the best thing to do.
  12. Mempunyai impian untuk memiliki sebuah PDA yang canggih (senang untuk cari drug information sewaktu kerja nanti).
  13. Suka belajar pelbagai bahasa. Pernah juga belajar bahasa Mandarin, French & Germany, tapi separuh jalan sahaja. Oleh kerana, ilmu yang ada tak di amalkan, ilmu itu lesap daripada dada dengan senangnya. Astaghfirullahal'azim!
  14. Sangat-sangat mengkagumi semangat arwah abah dalam harakah Islamiyyah. Beliaulah yang memperkenalkan buku haraki & usrah kepadaku secara tak langsung. Aku paling gembira kalau abah jadi tuan rumah untuk usrahnya sebab pada masa itu rumah kami seolah-olah ada kenduri. Ramai kawan-kawan abah akan datang & ummi akan masak banyak-banyak.
  15. Aku berhasrat untuk mendalami tafsir Al-Quran supaya setiap kata & tindakanku ada dalilnya.
  16. Perancangan selepas bergraduasi:
  • membina baitul Muslim
  • menolong ummi menyara keluarga
  • meneruskan gerak kerja dalam gerakan Islam
  • bekerja dengan kerajaan sekurang-kurangnya 10 tahun
  • membuka farmasi sendiri untuk kepentingan jangka masa panjang
Sahabat-sahabat, tolong doakan ya semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua. Ameen ya rabb!

If you fail to plan, you plan to fail.

Manusia hanya bisa merancang. Namun harus diingat, perancangan Allah itu mengatasi perancangan makhluk-makhlukNya. Semoga perancangan kita selari dengan perancangan Allah.

2 comments:

SoalHati said...

amboi akak...dah terlebih fakta nih. nak 16 bagi extra lagi dekat perancangan tu..hehe. Apepun, moga kak bahagia selalu disamping insan dan insan2 tersayang heheheh ;)

Asiyah said...

extra tu bonus utk ain,hahaa..tula sape suruh pandai2 tag org, kan dh x larat nk bc ;)