Saturday, February 14, 2009

An Anesthetic called L.O.V.E.

If I were given a chance to give a name to a newly-invented anesthetic agent, I would like to name it as LOVE, can I, Mr. FDA? Ahhaa..now I’m writing about love. Wink!

Betulkan, cinta tu adalah satu ubat bius? Kalau tak, masakan lagu Dibius Cinta nyanyian Melly Goeslaw feat. Yusri itu dijadikan soundtrack untuk filem Cicak Man 2. Mungkin juga sebab dah itu Yusri punya filem, jadi dia masukkanlah lagu dia. Ehee, sikit-sikit tu kenalah tahu apa yang sedang berlaku dalam arena hiburan masa kini, tak gitu?

Basically, there are general anesthetics (GA) as well as local anesthetics (LA). If one is administered with a GA, he would not know or realize what is happening onto him or around him while the GA is exerting its effects on him. In other word, he is totally unconscious. If the agent applied is LA, he will still aware about the situation he is in but he does not feel the pain at the site of LA administration. Usually, this LA is used by doctors in minor surgery.

Ubat bius atau ubat pelali ada manfaat dan mudaratnya. Sangat bermanfaat tatkala kesakitan tak bisa ditanggung lagi. Namun, sangat mudarat jika disalahguna, selalunya, oleh mereka yang mahu menculik, merogol atau membunuh. Itulah kuasa ubat bius!

Berbalik kepada sejenis ‘ubat bius’ yang kunamakan sebagai CINTA, sungguh, kesannya begitu luar biasa!

Lihat sajalah pada kisah cinta Muhammad s.a.w. dan Khadijah r.a., merekalah pencinta agung sepanjang zaman! Bagaimana mungkin Khadijah mampu mewakafkan diri dan seluruh hartanya untuk perjuangan suaminya kalau cinta beliau kepada Muhammad s.a.w. itu tidak didasari aqidah Islamiyyah yang mengakar dalam jiwa? Betapa luar biasanya cinta Khadijah kepada Muhammad s.a.w., dihiburkan Muhammad s.a.w. tatkala baginda mengalami ketakutan di malam turunnya wahyu pertama, dibelai jantung hatinya itu sewaktu baginda dipulaukan masyarakat, dihulurkan segenap isi karung hartanya kepada Muhammad tatkala perjuangan itu menuntut kepada harta dunia, bahkan dari rahim beliau jugalah lahirnya keturunan Muhammad s.a.w yang menambahkan lagi cahaya kepada kehidupan mereka berdua.

Dan Muhammad s.a.w, ternyata, cintanya kepada Khadijah tidak mati dengan perginya Khadijah dijemput Tuhannya. Bahkan, penangan cinta Khadijah terus bersemi dalam urat nadi Muhammad. Barangkali, cinta itulah yang meneguhkan setiap hayunan langkahnya demi menegakkan syiar Islam di muka bumi ini. Barangkali, cinta Khadijah jualah yang membius Muhammad supaya sentiasa tegar, tabah dan cekal dalam menempuh ranjau di sepanjang lorong perjuangan yang penuh berliku. Menitinya nama Khadijah di bibir Muhammad saban waktu, sudah cukup menimbulkan cemburu di hati isteri baginda yang lain.

Ah, aku ingin sekali menjadi pencinta sehebat Khadijah! Mencintai Allah & RasulNya melebihi segala-galanya..

Bukan seperti kebanyakan orang sekarang, menyambut Valentine’s Day yang sudah jelas hukumnya haram

Yang dicanangkan oleh kuffarlah yang diagung-agungkan, walhal, tiada jaminan ikatan cinta rapuh itu akan berkekalan

Yang dulunya mengalahkan pak lebai, sekarang dah tak makan saman dek kerana bius cinta seorang teman

Diseretnya anak orang ke sana ke mari, padahal belum tentu jadi bini

Buruk rupanya jika gerbang perkahwinan suci dicemari dosa sendiri

Kata-kata "sayang, I love you", meluncur laju macam peluru

Dosa pahala, syurga neraka ditolak ke tepi, katanya “tahulah aku jaga diri”

“Kau peduli apa aku begini, kubur nanti sendiri-sendiri”

Sebab di kubur nanti sendiri-sendirilah aku nak tolong kau sekarang ini

Semua orang ada nafsu tapi semua orang juga dibekalkan akal, walau tak semua dilengkapi iman

Nafsu itu perlu dididik, bukan dibelai, bukan dimusnahkan

Sedarlah, wahai kawan…kerana pada Hari itu nanti, kau takkan dapat melawan api Tuhan!

Maka, cintailah seseorang kerana Allah, nescaya kau akan menjadi orang yang paling bahagia, kerana hanya Dialah yang mengutuskan bahagia itu ke hati hambaNya.

Semoga kita tergolong dalam orang yang bahagia di dunia dan di akhirat..ameen!

2 comments:

suhaili said...

tapi k.Ac.. xde pun bius yg bersifat kekal... kalaupun ada bius yg menghilangkan kesakitan yg amat sangat.. selepas satu tempoh.. kita rasa sakit balik..

Asiyah said...

betul tu su..tulah kelemahan ciptaan manusia, lngsung x setanding ciptaan Allah. B'syukurlh klu kte dtimpa ksakitan, Dia masih sygkn kita & Dia mahu kita tahu bhwa kita ni lemah & btapa hebatnya Dia. Dia bg kita ksakitan supaya kita sedar bagaimana utk mngadu & brgantung harap kpdNya, bkn kpd manusia smata. Namun, kita sbg manusia harus b'usaha utk m'cari ubat bg menghapuskn/mengurangkn ksakitan tu, krna Nabi prnh b'sabda mfhumnya, "stiap ksakitn itu ada ubatnya"