Tuesday, September 30, 2008

Eid Mubarak!

Tum! Tum! Tum! Bunyi letupan mercun kedengaran di sana sini bersahut-sahutan tiada henti. Gembira benar budak-budak kampung aku malam ini. Barangkali, bedilan mercun tersebut sebenarnya menggambarkan kegembiraan mereka bahawa besok adalah hari raya, dah tak perlu puasa! Beginilah keadaannya kita jika berada dalam negara yang aman damai. Mungkin ada yang berkata.. “Ah, sesekali ‘bakar duit’, apa salahnya kan? Lagi pun raya ni kan setahun sekali je? Biarlah diorang berseronok malam ni!”

Berbeza sungguh dengan suasana yang perlu ditempuhi oleh saudara-saudara kita di Palestine, Iraq, Kashmir dan lain-lain kawasan milik umat Islam yang sentiasa bergolak. Bunyi letupan mendatangkan trauma yang teramat kepada mereka. Letupan sebegitulah yang menghancurkan kehidupan mereka, meragut nyawa ahli keluarga serta rakan mereka. Dalam masa yang sama, bunyi letupan itu jugalah yang membangkitkan semangat jihad mereka menghadapi kuffar laknatullah! Al-jihadu sabiluna, al-mautu fi sabilillah asma amanina.. jihad jalan kami, mati syahid cita-cita tertinggi kami. Ya, mereka sudah terlampau lali dengan hujan peluru, tak kiralah puasa atau raya.. Kita pula bagaimana?

Sedih..kita beginilah, masih terleka dengan nikmat yang mengaburi. Nabi, sahabat-sahabat, para salafussoleh mengakhiri Ramadhan dengan linangan air mata yang penuh pengharapan. Mereka berharap akan ketemu lagi dengan Ramadhan di tahun akan datang. Betapa sedihnya untuk berpisah dengan Ramadhan, bulan istimewa yang dianugerahkan Ar-Rahman kepada segenap umat Islam.

Allahu akbar, allahu akbar, allahu akbar
Allahu akbar kabira
Wal hamdulillahi kathira
Wa subhanallahi bukrotan wa asila…


Moga-moga, hari kemenangan yang kita raikan ini benar-benar kita berhak ke atasnya. Jangan pula beribadah di bulan Ramadhannya kita buat ala kadar, tapi berpestanya tak tentu hala. Glukosa dan kolesterol dalam darah meningkat, tekanan darah meninggi. Sudahnya, habis je Syawal, makin ramai pula yang kena penyakit itu ini. Diarrhea? Tak perlu cakaplah..dah lumrah. Klinik 24 jam itulah yang jadi tumpuan. Tersenyum si doctor. Tak apalah tak dapat beraya pun, janji duit masuk..tula, sape suruh makan sampai tak sedar diri..hehehe.

Ini sekadar coretan di malam raya. Kejap lagi nak kemas rumah sikit, lepas tu nak tolong ummi kat dapur. Eid Mubarak! Kullu ‘aam wa antum bikhair..taqabbalallahu minna wa minkum taqabbal ya kareem!

Syawal menghampiri sedang kita dibuai kemanisan beramal
dalam bulan penuh keberkatan
Meski sebak terukir di jiwa,
hakikatnya kemenangan perlu diraikan
lantaran Syawal hadir tanda kesyukuran
Ilalliqa’ ya Ramadhan
Pergimu memenuhi aturan Al-jabbar
Moga asuhan Ramadhani terus segar di jiwa

Salam kemenangan Eid-ul-Fitr
Maaf Zahir & Batin

Jemputlah berkunjung ke rumah!

No comments: