Thursday, September 18, 2008

Qasad Perjuangan


Malam ini aku benar-benar tersentak lantas terjaga dari lena yang membuai. Baru kutahu bahawa aku masih belum mengqasadkan niat dalam perjuangan ini semata-mata lillahi ta’ala. Betapa selama ini, aku masih mengharapkan redha manusia mengiringi langkah perjuangan yang kuhayun. Pejuang jenis apakah aku ini? Astaghfirullahal ‘azim..

Kalau betullah aku berjuang kerana Allah, sudah pasti aku tidak akan ambil hati dengan kelakuan manusia. Buatlah apa pun, aku sepatutnya tegar membawa agama kerana aku berkhidmat bukan demi mereka, tapi demiNya Yang Maha Esa.

Jika benarlah aku berjuang demi Allah, takkan mudah kumengalah dengan bisikan hati meskipun telatah manusia cukup meruntun nurani. Sifat pejuang sepatutnya tidak ambil kisah dengan dunia kerana hanya ada Dia di dalam jiwa.

Ah, dunia yang indah..
Memang dijadikan untuk menduga
Thabat sang pejuang dalam medan tempurnya
Tak pernah mengalah sebelum kalah

Bangkit dan terus bangkit
Moga terlihat syiarNya dijulang
Meski jiwa terluka sakit
Walau hancur tulang belulang

Kerna
Sang pejuang tidak berjuang kerana manusia
Sang pejuang berjuang demiNya
Hanya Dia!

Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!

No comments: