Friday, August 28, 2009

Rutin Impian

Ramadhan Kareem!

Hari ini hari jumaat. Inilah penghulu segala hari. Bagiku, hari Jumaat mempunyai auranya yang tersendiri yang begitu menenangkan jiwa. Hari ini aku tidak bekerja. Masa diperuntukkan untuk bersama suami dan ahli-ahli keluarga. Angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup pada pagi ini menambahkan lagi ketenangan. Setelah selesai bertadarus al-Quran, aku dan suami turun ke halaman rumah untuk membersihkan persekitaran sambil mengeluarkan peluh. Segar!

Memang benar bagai dikata orang, memasuki alam pekerjaan itu sangat meletihkan, tak sama dengan penat yang kita alami sewaktu bergelar pelajar. Justeru, bagi yang bekerja, hari minggu amatlah dinanti-nantikan. Aku pernah berangan-angan, alangkah indahnya jika setiap hari adalah hari jumaat. Ah, mana mungkin! Ini angan-angan yang pasti tak akan menjadi kenyataan.

Dalam berangan-angan itu, sedar tak sedar, sudah hampir sebulan aku bergelar pegawai farmasi (PRP). Rutinku setiap hari bekerja ialah:
  • 7.15 pagi: bertolak ke tempat kerja (setakat ini, suami yang tolong hantar & ambil..terima kasih, abang!)
  • 8.00 pagi: screening prescription slips di farmasi satelit
  • 9.30 pagi: bergegas ke unit CDR untuk membuat worksheets berdasarkan pesanan yang dipesan oleh doktor, melabel dan menyediakan bahan-bahan untuk proses rekonstitusi
  • 1.00 petang: rehat, solat
  • 2.00 petang: masuk semula ke unit CDR, monitor pesakit-pesakit kanser yang menerima rawatan kemoterapi di wad-wad tertentu & memberikan kaunseling kepada mereka
  • 5.00 petang: dibenarkan pulang =) tapi, solat asar dululah..takut-takut terperangkap dalam kesesakan lalu-lintas dalam perjalanan pulang ke rumah, lambat pula solat asar nanti.
  • 6.00 petang: sampai di rumah..KEPENATAN! Namun, penat berkurangan apabila dapat menatap wajah suami sepuas-puasnya & berehat bersamanya.
Aku terfikir, sampai umur berapakah rutinku akan terus begini? Ini bukanlah rutin impianku. Aku inginkan masa yang lebih lama di rumah bersama suami & ahli keluarga, lebih-lebih lagi kalau sudah punyai anak sendiri nanti. Dapat berkhidmat dengan baik kepada mereka memberikan satu kepuasan kepadaku. Mungkin, impianku ini juga dikongsi oleh wanita-wanita lain yang bekerjaya di luar sana..siapa tahu, kan?

2 comments:

Nusaybah Jr. said...

kak..
lama tak jumpa..
jemput datang raya ke-3 kat rumah
saya kawen=)

zaraa Y. said...

rutin impian..

setuju sangat perenggan last tu kak ac..
jgn tak tahu, junio2 akak ni ada yg da mula terpfikir nak jadi cikgu je bila tahu rutin pekerjaan mamca tu huhu...