Saturday, November 08, 2008

Ada Udang di Sebalik Mee?

Artikel 1: Pemilihan Ketua Staf White House cetus kontroversi

Sementara itu, media Israel semalam menyambut baik pelantikan Emanuel yang berdarah Yahudi dengan salah satu akhbarnya menyifatkannya sebagai "orang kita di White House."
Stesen radio dan akhbar Israel melaporkan bahawa bapa Emanuel adalah kelahiran Baitulmaqdis dan pernah menjadi anggota kumpulan ultranasionalis bawah tanah, Irgun, yang menentang askar Britain sebelum tertubuhnya negara Israel pada 1948.

Emanuel sendiri pernah menawarkan diri untuk berkhidmat dalam tentera Israel dan pernah menjalani latihan selama dua bulan di pangkalan tentera di utara negara Yahudi itu semasa Perang Teluk 1991.

"Jelas, dia akan memberi pengaruh kepada Presiden AS supaya menjadi pro-Israel," kata bapa Emanuel yang berpindah ke AS pada 1960-an, kepada akhbar Maariv.

Artikel 2: Pengundi Islam marah Obama dikecam

Obama yang mempunyai nama Islam di tengah-tengah namanya iaitu Hussein telah dituduh sebagai seorang yang beragama islam dan mengamalkan ajaran Islam memandangkan bapanya adalah seorang Islam dan pernah tinggal dan bersekolah di Indonesia.

Obama, bagaimanapun menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan menyatakan beliau adalah penganut Kristian sejati.

Aku tertarik untuk memberi sedikit komen terhadap dua cebisan berita yang ditulis dalam Utusan Malaysia edisi Sabtu 8/11/08 ini.

1- Sudah jelas trang tang tang…Yahudi & Nasrani telah pun membina satu strategic plan untuk memulihkan penguasaan mereka terhadap dunia dan sedang melancarkan perang psikologi terbaik di abad ini; merabunkan mata musuh. Sebaik mana pun mereka di mata kita, pasti ada udang di sebalik mee.

“Never will the Jews nor the Christians be pleased with you till you follow their religion. Say: Verily, the Guidance of Allah (Islamic Monotheism) that is the (only) Guidance. And if you were to follow their (Jews and Christians) desires after what you have received of Knowledge (the Quran), then you would have against Allah neither any wali (protector or guardian) nor any helper”
[2: 120]


2- Umat Islam harus lebih berhati-hati! Teruskan berjuang untuk memartabatkan Islam kerana musuh tak pernah terlena.. Teruskan berdoa supaya mereka di sekeliling kita turut mendapat HidayahNya.

Sekian untuk kali ini. Nak gi study pulak. Nak tebus balik markah-markah yang terkorban dalam essays yang lepas. Buat sehabis baik utk MCQ! Allahumma rabbi yassir wa la tu’assir..ameen!

No comments: