Monday, December 06, 2010

Tamatlah Riwayat

Sayugia, pada minggu yang lepas aku mengalami sakit gigi yang bersangatan kuatnya. Sudah lama gigi gerahamku itu berlubang dan berkali-kali juga lubang itu ditampal disimen. Namun, entah mengapa setiap kali ditampal, tampalan itu akan tercabut jua akhirnya..huhu. Maka. lubang di gigiku itu menjadi semakin besar dan luas.

Setelah mendapat izin daripada bos, aku bergegas ke Klinik Pergigian Besar Kota Bharu untuk mendapatkan rawatan. Mujur masa menunggu tidak begitu lama. Aku dipanggil masuk ke bilik rawatan nombor 3 setelah lebih kurang 15 minit menunggu.

"Eh, Sarah!", aku menyapa doktor gigi yang bakal merawatku.

"Laa, Kak AC rupanya! Patutlah saya rasa macam familiar je dengan nama atas kad ni", ujar Doktor Siti Maisarah yang pertama kali kukenali sewaktu kursus induksi & BTN pada bulan Oktober yang lepas. Cucu Dato' ini sangat mesra sekali orangnya.

Setelah aku berdiam di atas kerusi khas, pemeriksaan ke atas gigi-gigiku dilakukan dan masalah dikenal pasti.

"Gigi geraham Kak AC ni dah bergoyang, lubang pun agak besar..dah sampai ke akar. Sebab itu gusi asyik bengkak dan ada abscess. Dalam keadaan macam ni, lebih baik dicabut sahaja. Kalau cabut sekarang, mungkin akan terasa sangat sakit. Jadi. Kak AC balik makan antibiotik dululah ya", panjang sekali laporan yang dikemukakan oleh Doktor Sarah.

"Itulah, memang dah nak kena cabut gigi ni. Emm, Sarah nak bagi antibiotik apa ya? Saya masih breastfeeding ni", aku terus bertanya sebaik sahaja mengetahui antibiotik akan dipreskripsikan oleh si doktor muda ini.

"Emm, kita bagi amoxycillin lah.. 500mg TDS. Metronidazole tak sesuai sangat untuk ibu menyusu", jawab Doktor Sarah.

Betul kata doktor. Memang secara faktanya, "amoxycillin is distributed into breastmilk in low concentration" dan "metronidazole has to be used with caution for breastfeeding mother". Dan aku, masih lagi mahu meneruskan penyusuan badan kepada Awatif yang sudah pun mencecah 8 bulan usianya. Jadi, secara relatifnya, amoxycillin lebih baik daripada metronidazole.

Setelah slip preskripsi diberikan kepadaku beserta dengan time-slip, aku bersalaman dengan Sarah dan bergegas keluar daripada klinik menuju ke farmasi tempat aku bekerja. Temujanji akan datang adalah pada 6 Disember.

Pada 6 Disember 2010, berakhirlah riwayat gigi gerahamku yang berlubang itu! Maka, inilah gambarnya yang sempat ku rakam. Disebelahnya ialah alat yang digunakan untuk mencabut gigi tersebut.


Gigiku selamat menjadi arwah..huhu.. Sakit yang dirasakan semasa gigiku ditarik sangatlah terperi meskipun berkali-kali ubat bius Mepivacaine disuntik di sekeliling gigi. Seolah-olah, ubat bius tersebut tidak berkesan sama sekali kepadaku.

Rawatan tersebut sekali lagi dikendalikan oleh Doktor Sarah. Kata doktor, "Kalau Kak AC rasa sakit sangat, angkat tangan". Justeru, sepanjang-panjang usaha 'mencabut nyawa' gigiku itu, tanganku asyik terangkat, tak pernah sekali pun aku jatuhkan. Saaaaakiiiiiiiiiitt!!! Huuuu...

"Sabar ya, Kak AC, sikit je lagi ni", si doktor menenangkanku yang memejam mata menahan kesakitan. Macam sakit nak bersalin pula lagaknya.

"OK, alhamdulillah, selesai!", mendengar kata-kata tersebut, aku terus membukakan mata. Fuuh..gauze yang diletakkan di gusi kugigit sekuat-kuatnya. Sakit berdenyut-denyut masih lagi terasa dan sehingga malamnya, darah masih lagi keluar.

Dan sekarang, di Awal Muharram ini, kesakitan itu tetap jua terasa tetapi dalam skala yang lebih kecil. Gigiku selamat berhijrah ke alam 'arwah'. Aku juga harus berhijrah! Berhijrah ke arah yang lebih baik..

..to be a better caliph of Allah!
A better wife
A better mother
A better daughter
A better friend
A better pharmacist
..and all in all, a better person!

SALAM MA'AL HIJRAH BUAT SEMUA..

MARI KITA JADIKAN HIJRATUR RASUL SEBAGAI MOTIVASI BUAT DIRI DEMI BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK!



No comments: