Wednesday, February 20, 2008

Orang Muda Sekarang

“Balik rumah tak 8hb ni?”, saya bertanya kepada seorang classmate sewaktu menunggu pensyarah masuk ke kelas.


“Insya Allah, balik”, jawabnya spontan.


“Baguslah. Mengundi kat mana?”, saya meneruskan perbualan.


“Oh, saya balik je tapi tak pergi mengundi kot”, jawabnya selamba.


“Aik, tak pergi? Dah daftar kan? Ish, rugilah kalau tak pergi”, respon saya yang tiba-tiba terkejut dengan kenyataannya.


“Ha’a, memang dah daftar tapi mak ayah je kot yang pergi. Saya tak ada feel pun untuk keluar mengundi”, jelasnya sambil membuat mimik muka tiada perasaan.


“Ish, kena mengundilah. Itu hak kita sebagai rakyat, kena pilih pemimpin yang terbaik. Peluang ni datang 4-5 tahun sekali je, bukannya selalu. Lagi pun, tahun ni kan kita the first timer, rugilah kalau tak cipta pengalaman”, saya cuba berdiskusi dengannya.


“Hmm.. sebenarnya dulu saya excited jugak keluar mengundi tapi hari tu bila saya semak daftar pemilih, nama saya tak tersenarai pun. Tu yang takde hati sangat sekarang”, kawan saya menjelaskan kondisinya yang sebenarnya.


“Oh, macam tu rupanya. Tak apa, awak rajin-rajinlah pergi check, mana tau tiba-tiba nama naik. Tak ke rugi kalau nama dah ada tapi kita pulak yang tak ada masa mengundi? Jangan lupa pula, kita ni mahasiswa, the agent of change“, saya memberi pendapat dan berharap dia akan memanfaatkan sepenuhnya peluang yang ada.


“Ya, insya Allah”, jawapannya sedikit sebanyak melegakan hati saya.



Dalam hati, saya berkira-kira, itu baru seorang yang saya tanya. Bagaimana pula dengan jawan-kawan saya yang lain? Daripada pemerhatian kasar, kehangatan pilihanraya hampir tidak terasa di dalam dewan kuliah yang berhawa dingin ini.



Topik-topik perbualan kebanyakanpara mahasiswa dan mahasiswi masih lagi sekitar drama-drama jepun & korea, anime, bola sepak, fashion, pakwe dan makwe. Tiada langsung kedengaran cerita tentang kepincangan kerajaan Islam Hadhari sekarang. Apatah lagi tentang agenda perubahan yang didambakan rakyat.


Ternyata, inilah aspek pembangunan modal insan yang berjaya dilahirkan oleh kerajaan Islam Hadhari: budaya “aku tak peduli” yang membarah di kalangan golongan muda.”Jadilah apa nak jadi, janji aku boleh hidup senang dengan cara aku”. Semudah itu kata-kata tersebut dilemparkan tanpa mahu berfikir panjang.


Tahukah mereka, mereka sebenarnya mengundang kerosakan kepada generasi selepas mereka? Jika mereka tidak merubah suasana politik semasa, mereka & anak cucu mereka juga yang akan menjadi mangsa kepada kenaikan harga barang, minyak & tol, kegilaan rasuah, kekejaman jenayah dan berterus-terusan menjadi hamba hutang PTPTN sedangkan semua itu sepatutnya diperolehi secara percuma. Cubalah fikir!

No comments: