Thursday, August 17, 2006

It's juz 'round da corner!

Pejam celik, pejam celik, dah pun nak mid-term exam. Camane ni? Banyak giler x study lagi! Kelas hari-hari sampai petang. Tu belum kira usrah dan meeting lagi. Bile balik bilik, katil & bantal pulak melambai-lambai ditambah pulak dengan badan yang dah kepenatan. Masa ni la nak memanjakan diri, pantang lenguh-lenguh sikit, dah nak baring atas katil. Hmm, kalau macam ni la tiap-tiap hari, alamatnya kantoi la mid-term saya. So, camane nak buat? Nak salahkan kelas, usrah n meeting? Mana boleh salahkan semua tu..bukannya benda2 tu yang membuatkan saya liat nak study..Nak ponteng kelas lagi? Haa..saya dah serik oo. Pikir punya pikir, saya buat satu keputusan:
1- jangan manjakan diri sangat
2- pergi study kat library
3- ingat harapan abah, ingat pesanan ummi, ingat adik2
Sebenarnya setiap orang mempunyai cara yang tersendiri dalam study. Ada orang boleh stay up sampai kul 3 pagi (yang pastinya bukan saya!). Ada orang boleh ponteng kelas & study kat bilik. ada orang die absorb banyak dalam kelas, kemudian bila kat bilik just jeling2 notes camtu je. Segelintirnya pulak kena di push dulu, baru nak gerak.. Haa, yang last ni la saya! Susah betul nak mulakan langkah pertama, ambil masa agak lama untuk motivate diri sendiri..
Kita tak boleh nak kata style nombor satu yang paling berkesan atau style yang paling akhir tu yang paling hampeh. Setiap cara ada kelebihan dan ada kekurangan. Apa yang penting, kita mesti bijak adapt dengan current demand. Then, pandai alter style. Thus, the study style must not be too rigid and what more important is we enjoy what we are doing and the satisfaction is there inside our soul. Other thing to bear in mind is to keep on praying to Allah for our success, now & in the Hereafter. Ask Hm to give what is the BEST to us because only He who knows what His servants do not know.

No comments: