Wednesday, February 02, 2011

1 Februari

Orang-orang KL dapat cuti pada 1 Februari untuk menyambut Hari Wilayah. Tidak kupasti bagaimanakah cara mereka menyambutnya. Aku tidak begitu cakna terhadap sambutan mereka kerana bagiku 1 Februari mempunyai maksud yang lain. Tanggal 1 Februari 1950, abahku dilahirkan. Maknanya, kalau abah masih ada di muka bumi ini, umur abah sudah pun mencapai 61 tahun. Tapi, abah sudah tiada sejak 8 tahun yang lalu. Jasadnya kini selamat bersemadi di alam barzakh.

Sewaktu hidupnya, tak pernah sekali pun kami menyambut hari lahir abah kerana kami tidak pernah diajar untuk mengadakan sebarang sambutan hari lahir atau upacara memberikan hadiah. Pun begitu, kami diajar untuk sentiasa memberikan sejenis hadiah yang begitu istimewa kepada ibu bapa, satu hadiah yang sama yang boleh diberikan secara berulang-ulang. Hadiah ini akan sampai kepada mereka samada mereka masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Inilah hadiahnya; DOA ANAK YANG SOLEH.

Rasulullah sendiri pernah bersabda mafhumnya:

Apabila matinya anak Adam, terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan untuknya.

"Allahummaghfirlii wa liwaalidayya warhamhumaa kamaa rabbayaani soghiraa"

Ya Allah, ampunilah dosaku & dosa kedua-dua ibu bapaku sebagaimana mereka menjaga & mengasihaniku sewaktu kecilku.

O Allah, please let our dear Abah rest in peace..ameen!

No comments: