Saturday, November 14, 2009

Ada Apa Pada Nama?

Banyak yang ada pada nama. Bukan senang ibu bapa kita membuat keputusan untuk memberikan nama kepada kita. Itu juga yang aku & suami alami setiap kali kami berbincang tentang nama yang akan diberi kepada zuriat kami yang sedang dikandung..sekadar persiapan. Antara kriteria yang diletakkan oleh kami, nama tersebut hendaklah:
  • mempunyai maksud yang baik
  • tidak terlalu panjang
  • kalau boleh bermula dengan huruf A
Apapun kriterianya, keputusan akhir bergantung kepada hasil istikharah kami nanti. Hmm, kalau ada cadangan, bolehlah panjangkan kepada kami ye..terima kasih.

Apabila berbicara soal nama, teringat aku kepada salah satu ayat yang disampaikan oleh suami sewaktu talkshow kami bersama adik-adik Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah tempoh hari.

Katanya, "Kalau kita buat sesuatu yang tak elok, orang bukan sahaja menyebut-nyebut nama kita sebagai pelakunya. Orang akan tanya balik, dia budak sekolah mana? Oh, Maahad Tahfiz Sains. Macam ni hafiz/hafizah? Sekarang, nama sekolah dah pun tercemar. Orang akan tanya lagi, dia ini anak siapa? Heret pulak nama mak bapak kita sekali. Jadi, jagalah akhlaq kita sebagai huffazul Quran".

Maruah. Itulah yang ada pada nama. Nama itu jugalah yang akan diseru di akhirat kelak untuk menerima kitab amalan sama ada dengan tangan kiri atau tangan kanan. Jika maruah dijaga dengan baik di dunia ini, pemilik nama itulah yang bakal berbahagia di akhirat nanti. Semoga kita tergolong dalam golongan ini..ameen!

No comments: