Monday, November 05, 2007

Sajak daripada Aminah Qutb

Semalam, tengah tension2 study Pharmacy Practice, saya buka laptop jap, saje je nak explore pape yang best. Tetibe, mata tertancap kat satu cerpen yang di'copy' drp internet yang sebelum ni tak pernah dibaca. Yang paling best dlm cerpen ni adalah satu sajak yang telah ditulis oleh Aminah Qutb untuk suaminya tetapi telah dialihbahasa kepada BM. Best arr kate2nye..menusuk jiwa! Moga-moga menjadi panduan untuk semua.


Sekiranya kita cinta kepada manusia


Tidak semestinya manusia cinta kepada kita


Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah


Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya


Sekiranya kita cinta kepada manusia


Kita akan cemburu kepada orang yang menyintai mereka yang kita cintai


Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah


Kita akan turut menyintai mereka yang melabuhkan cintanya kepada Allah juga


Ya Allah, jika aku jatuh cinta,


Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya kepadaMu,


Agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu



Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,


Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku kepadaMu



Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,


Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripadaMu


Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu,


Rindukanlah aku pada seseorang yang merindu syahid dijalanMu..


Amin Ya Rabbal Alamin..

No comments: